24.04.2025, 06:15
🔔 План вебінару
1. Чому важлива безпека в інтернеті для дітей з інтелектуальними порушеннями.
2. Підготовка дитини до користування інтернетом.
3. Основи безпеки в інтернеті та ризики.
4. Переваги використання інтернету для дітей з інтелектуальними порушеннями.
Лекторка: Наталія Івашура
24.04.2025, 06:11
🔔 РОЗКЛАД ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
17:00 – Любов Цукор. ШІ для інклюзії: огляд цікавих сервісів
18:00 – Катерина Костак. Створення презентацій для уроків в інклюзивних класах за допомогою ChatGPT та Canva
19:00 – Наталія Івашура. Асистивні технології і застосунки в інклюзивній освіті: інструменти для підтримки учнів з ООП
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – розглянути та проаналізувати цифрові сервіси, які можна використовувати в інклюзивній освіті, обговорити підходи педагогів-практиків, а також розглянути перспективи інтеграції дітей з ООП в сучасній системі освіти.
03.04.2025, 19:58
🔔 План вебінару
1. Характеристика дітей з РАС та інтелектуальними порушеннями: когнітивні, мовленнєві та комунікативні особливості.
2. Вплив особливостей розвитку на засвоєння мовно-літературних предметів.
3. Методичні підходи до викладання мовно-літературних дисциплін.
Лекторка: Анна Дядениста
07.03.2025, 22:47
🔔 План вебінару
1. Особливості пізнавального розвитку у дітей із синдромом Дауна.
2. Проведення обстеження дитини, визначення найближчої зони розвитку.
3. Підбір методичного матеріалу.
4. Ідеї для проведення індивідуальних та групових занять з дітьми з синдромом Дауна.
5. Використання комп’ютерних технологій під час занять.
6. Підсумок.
Лекторка: Людмила Салецька
23.02.2025, 19:39
🔔 План вебінару
1. Вступ до теми: визначення понять інклюзії й сегрегації.
2. Страхи родин.
3. Аналіз сучасного законодавства про спеціальні класи.
4. Стратегії для запобігання сегрегації.
5. Успішні практики з інших країн.
Лекторка: Наталія Івашура
23.02.2025, 09:44
🔔 План вебінару
1. Взаємозв’язок руху та мовлення.
2. Моторний та мовленнєвий розвиток дітей.
3. Поради для батьків і педагогів щодо корекційної та комплексної роботи з дітьми з різними категоріями труднощів.
4. Практичний кейс.
Лекторка: Жанна Домбровська
09.02.2025, 20:27
🔔 План вебінару
1. Поняття дітей з особливими освітніми потребами: хто такі діти з ООП, категорії (типи) освітніх труднощів, значення підтримки для успішної соціалізації та навчання.
2. Рівні підтримки в навчальному процесі.
3. Інструменти підтримки (ІПР, ІНП, візуалізація, дидактичні матеріали, технології, ресурси для педагогів та батьків).
Лекторка: Жанна Домбровська
25.01.2025, 08:47
🔔 ЗАПИС ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
00:00 – Початок трансляції
03:49 – Наталія Івашура. Спеціальні класи: приклади організації роботи для запобігання процесу сегрегації
01:06:30 – Любов Цукор. Штучний інтелект в роботі з дітьми з ООП: ідеї та інструменти
02:03:56 – Владислав Кронгауз. Розвиток м’яких навичок в інклюзивному середовищі через навчання на основі запитів
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – розглянути та проаналізувати засади роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, обговорити підходи педагогів-практиків, а також розглянути перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.
11.01.2025, 08:24
🔔 План вебінару
1. Поняття та значення діагностувальних робіт.
2. Основні напрямки діагностувальних робіт для дітей з ООП.
3. Методи та інструменти діагностувальних робіт.
Лекторка: Тетяна Цюрмаста
16.12.2024, 20:13
🔔 План вебінару
1. Універсальний дизайн в освіті та його принципи.
2. Поняття «розумне пристосування» та приклади розумного пристосування в закладах освіти.
3. Визначення потреби в допоміжних засобах для навчання осіб з ООП.
Лекторка: Жанна Домбровська
12.12.2024, 18:31
🔔 РОЗКЛАД ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
17:00 – Олена Казачінер. Тіньовий ляльковий театр та його потенційні можливості в роботі з дітьми з ООП
18:00 – Лілія Талан. Особливості роботи з дітьми з ООП в початковій школі
19:00 – Тетяна Цюрмаста. Розвиток мислення дітей із ООП: інструменти, підходи, результати
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – надати якомога більше цікавої та корисної інформації, що стосується організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, зокрема і в умовах війни. Спікери поділяться досвідом та баченням ефективної інклюзії, нададуть практичні рекомендації та дієві поради щодо роботи з дітьми з ООП.
На урок. Інтернет-конференція: «Інклюзія в закладах освіти: ідеї та практика»
14.11.2024, 08:49
РОЗКЛАД ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
17:00 – Тетяна Цюрмаста. Натхнення для батьків: як допомогти дитині з ООП розкрити свій потенціал
18:00 – Олена Казачінер. Методика «Лікувальна казка» у роботі з дітьми, які потребують терапевтичних процедур
19:00 – Наталія Івашура. Чарівний бокс асистента вчителя: навчання учнів із ООП в середній школі
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – розглянути та проаналізувати засади роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, обговорити підходи педагогів-практиків, рекомендації експертів, які навчають працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, а також розглянути перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.
29.10.2024, 21:10
🔔 План вебінару
1. Чому і як слід правильно обирати дидактичний матеріал відповідно до рівня розвитку дитини.
2. Особливості пізнавального розвитку, пов'язані з нозологією конкретної дитини.
3. Який дидактичний матеріал необхідний дитині, враховуючи її особливості розвитку.
4. Необхідний мінімум у кабінеті корекційного педагога.
5. Підсумки вебінару, відповіді на запитання слухачів.
Лекторка: Людмила Салецька
26.10.2024, 08:25
🔔 РОЗКЛАД ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
00:00 – Початок трансляції
04:38 – Владислав Кронгауз. Оцінювання та корекція результатів навчальних досягнень учнів з ООП
01:04:34 – Тетяна Цюрмаста. Індивідуальний підхід до навчання дітей з особливими освітніми потребами
02:05:20 – Наталія Івашура. Чарівний бокс: мінімальний набір дидактичних матеріалів для асистента вчителя початкової школи
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – розглянути та проаналізувати засади роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, обговорити підходи педагогів-практиків, рекомендації експертів, які навчають працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, а також розглянути перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.
20.09.2024, 20:22
🔔 РОЗКЛАД ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
00:00 – Початок трансляції
04:44 – Сергій Зайцев. STEM-inclusion в НУШ: інновації та стратегії для роботи з особами з ООП
01:05:17 – Катерина Костак. Від інклюзивного класу до інклюзивного суспільства
02:05:39 – Владислав Кронгауз. Сучасні підходи до оцінювання результатів навчальних досягнень учнів із ООП
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – розглянути та проаналізувати особливості інклюзивного навчання в НУШ, обговорити підходи педагогів-практиків, рекомендації експертів, які навчають працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, а також розглянути перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.
19.09.2024, 19:37
🔔 РОЗКЛАД ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
17:00 – Тетяна Цюрмаста. Адаптаційний період першокласників з ООП: педагогічні стратегії та підтримка
18:00 – Любов Цукор. Штучний інтелект в інклюзивній освіті
19:00 – Наталія Івашура. Ефективне навчання учнів з ООП з урахуванням діяльнісного підходу в НУШ
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – розглянути та проаналізувати особливості інклюзивного навчання в НУШ, обговорити підходи педагогів-практиків, рекомендації експертів, які навчають працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, а також розглянути перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.
На урок. Індивідуалізація освітнього процесу для дітей з ООП
14.09.2024, 08:33
🔔 План вебінару
1. Трансформація освітнього середовища відповідно до категорії труднощів.
2. Індивідуалізація навчальних підходів для дітей з ООП.
3. Адаптація навчальних матеріалів.
Лекторка: Жанна Домбровська
01.09.2024, 07:52
🔔 План вебінару
1. Нормативно-правові документи, які регулюють інклюзивне навчання.
2. Алгоритм створення інклюзивного класу.
3. Організація роботи команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
4. Індивідуальна програма розвитку дитини та моніторинг динаміки розвитку.
5. Аналіз методів та прийомів щодо оцінювання учнів з ООП.
Лекторка: Жанна Домбровська
06.08.2024, 08:13
🔔 План вебінару
1. Рівний доступ до освіти для всіх дітей.
2. Загальний огляд плюсів і мінусів інклюзивного навчання.
Лекторка: Тетяна Цюрмаста
02.08.2024, 07:22
🔔 ЗАПИС ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЇ
00:00 – Початок трансляції
03:58 – Тетяна Цюрмаста. Діти з особливими освітніми потребами: методи навчання та підтримки
59:14 – Наталія Івашура. Стратегія «peer tutoring» в інклюзивній освіті
01:52:22 – Владислав Кронгауз. Урахування принципів інклюзивної освіти та недискримінаційного підходу в добиранні дидактичних матеріалів
Мета цієї інтернет-конференції «На Урок» – розглянути та проаналізувати особливості роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу, акцентуючи на практичній складовій, актуальній для всіх педагогів. Обговорити підходи педагогів-практиків, рекомендації експертів, які навчають працювати з дітьми з ООП, а також розглянути перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.
На урок. Розвиток зв'язного мовлення та словникового запасу у дітей із ЗНМ засобами музикотерапії
23.07.2024, 08:00
🔔 План вебінару
1. Коротко про дітей із ЗНМ.
2. Все що треба знати про музикотерапію у логопедичній роботі.
3. Практичні поради щодо розвитку зв'язного мовлення та словникового запасу у дітей із ЗНМ засобами музикотерапії.
Лекторка: Анна Дядениста
На урок. Організоване завершення навчального року для осіб з ООП: плани та перспективи
15.05.2024, 07:08
🔔 План вебінару
1. Організоване завершення навчального року для осіб з ООП. «І кожен фініш – це, по суті, старт…».
2. Методи та прийоми ефективного залучення батьків/законних представників осіб з ООП до надання ПП та КР послуг влітку.
3. Плани та перспективи інклюзивної освіти. Стійкість та безпека.
Лектор: Сергій Зайцев
07.04.2024, 07:41
🔔План вебінару
1. Базовий компонент дошкільної освіти (БКДО) та інклюзія. Організація навчання.
2. Індивідуальна програма розвитку дитини дошкільного віку. Адаптація/модифікація БКДО.
3. Розмежування між спеціальною та інклюзивною групою ЗДО.
Лекторка: Анна Дядениста
На урок. Використання методу глобального читання у формуванні навичок комунікації та мовлення у дітей із ООП
13.03.2024, 20:05
🔔План вебінару
1. Що таке методика глобального читання.
2. Комунікація, спілкування, мовлення.
3. Ігрова діяльність як умова формування комунікативних навичок та розвитку мовлення.
4. Жести як засіб комунікації.
5. Використання методики «Дивись і вчись» у формуванні навичок глобального читання.
6. Підбиття підсумків.
7. Відповіді на запитання слухачів вебінару.
Лекторка: Людмила Салецька
28.02.2024, 02:58
🔔План вебінару
1. За яким принципом побудована методика Numicon.
2. Як правильно побудувати роботу з дітьми з ООП з використанням Numicon і з чого починати.
3. Як за допомогою Numicon можна показати основні властивості натуральних чисел.
4. Як використовувати Numicon у сенсорних іграх, у зображувальній діяльності, у сюжетних іграх і конструюванні.
5. Які ігри використовувати на підготовчому етапі.
6. Як розрізняти форми Numicon зорово і на дотик.
7. Як сформувати у дитини уявлення про число і, по можливості, перейти до усного рахунку на основі сформованих уявлень.
8. Як наочно показати порівняння, додавання, віднімання, множення і ділення.
9. Як побачити різницю між парним і непарним числами.
10. Як побудувати числовий ряд.
Лекторка: Людмила Салецька
20.01.2024, 07:33
🔔План вебінару
1. Характеристика категорій освітніх труднощів, зокрема фізичних труднощів відповідно рівнів підтримки.
2. Ознайомлення із сучасними методами діагностики дітей із фізичними труднощами.
3. Узагальнення та систематизація знань щодо організації інклюзивного навчання для дітей із фізичними труднощами.
4. Основні напрямки створення освітнього середовища для дітей із фізичними труднощами.
Лекторка: Жанна Домбровська
05.01.2024, 22:42
🔔План вебінару
1. Ознайомлення із порушеннями фізичного розвитку та рухових можливостей, які виникають у дітей із ООП при обстеженні та спостереженні.
2. Методи та прийоми ЛФК та ритміки, за допомогою яких можна підвищувати рухову та розумову діяльність.
Лекторка: Жанна Домбровська
01.11.2023, 20:27
17.10.2023, 19:49
13.10.2023, 23:15
Школа для всіх: як створити атмосферу дружби та прийняття в інклюзивному класі
Одна із найважливіших складових Нової української школи – організація навчального процесу на засадах інклюзії. Як створити доброзичливу атмосферу в інклюзивному класі, Проєкту “Навчаємось разом: дружня школа” розповіла вчителька початкових класів, логопед Анна Юрченко.
Інклюзія дозволяє реалізувати право на освіту дітей, які потребують тимчасової або постійної підтримки у навчанні чи побуті. Це не лише діти з особливостями фізичного та психічного розвитку, а й діти з родин біженців, представників національних громад, яким потрібен час для адаптації в новому для них соціумі.
Загальний показник залученості українських школярів до інклюзивного навчання ще не досяг рівня сусідніх держав, як то у Польщі (42%) чи Литві (90%), але позитивна динаміка вселяє оптимізм. За статистикою Міністерства освіти та науки, кількість учнів, охоплених інклюзивним навчанням, в Україні щороку збільшується. Так, у 2016/2017 навчальному році їх було всього 4 180, а у 2020/2021 – 25 078. Фактично, будь-який шкільний клас може стати інклюзивним, якщо батьки учня напишуть заяву на ім’я директора школи.
Долаємо страхи інклюзії
Українська система освіти нині проходить якісну трансформацію, відмовляючись від радянських стандартів. Спеціалізовані інтернати – це вже не єдине місце для здобуття освіти учнів з особливими освітніми потребами (ООП). Втім, дехто досі вважає, що «особливі» діти мають навчатися, гратися, гуляти окремо від нормотипових.
Батьки бояться, що в інклюзивному класі вчитель буде приділяти багато уваги учню з ООП – і це вплине на якість подачі матеріалу для всього класу. Тривожаться, що «особливості» учня налякають інших. А ті, хто позитивно ставиться до інклюзивного навчання, не завжди знають, як говорити зі своїми дітьми на цю делікатну тему. Батьки ж дитини з ООП можуть соромитися скористатися правом на інклюзивне навчання з остраху, що вона почуватиметься відчужено в колективі, не матиме друзів і підтримки. Атмосферу дружби та прийняття легко створити там, де є довіра, конструктивний діалог.
«Насправді невідоме може лякати кожного з нас. Саме незнання, брак інформації, переживання за свою дитину викликають страх. А страхи, на мою думку, потрібно долати. По-перше, нині кожен може особисто для себе дослідити питання інклюзії. Інформації вистачає і вона у вільному доступі. По-друге, педагог має підготуватися до інформування батьків усіх учнів, що таке «інклюзивний клас» і «інклюзивне навчання», які ролі педагогів класу в підтримці всіх школярів. Діти «віддзеркалення» своїх батьків, їх сприйняття реальності залежить від родини», наголошує педагогиня Анна Юрченко.
Усі різні – усі рівні
Школа для дитини – це не лише знання, а й спілкування, дружба, спільно проведений час. Від того, чи зможе дитина з ООП стати частиною колективу, залежить її майбутня успішна інтеграція в соціум. Розповідь про нового однокласника до того, як він прийде до школи – один із варіантів уникнення негативної реакції. Втім, вчитель має діяти по ситуації.
«Учнів не завжди потрібно готувати до появи дитини з ООП, адже в молодшій школі вони здебільшого приязні й майже не помічають відмінностей одне одного, тому охоче будують дружні стосунки», – ділиться спостереженнями Анна Юрченко. У молодших школярів ще немає досвіду оцінювальних суджень: “інакшість” здебільшого викликає у них цікавість, а не страх.
Цікавість потрібно задовольняти – пояснювати, чому деякі люди пересуваються на інвалідному візку, користуються шрифтом Брайля, мовою жестів, слуховими апаратами. Чому деякі діти уникають прямого погляду в очі чи не одразу відповідають на запитання.
Девід Мітчелл – почесний професор Університету Вайкато, автор посібника “Ефективні педагогічні технології спеціальної та інклюзивної освіти”, зазначає що діти з інвалідністю, які навчаються у звичайних класах та більше спілкуються з нормотиповими однолітками мають вищі показники соціальної підтримки і значно більше друзів. Всі учні інклюзивних класів демонструють вищий рівень успішності, розвитку й соціалізації в порівнянні з учнями класів, що навчаються за програмами спеціальної освіти.
Попереджуємо конфлікти
Втім, в інклюзивному класі (як і у звичайному) можуть виникати як відкриті, так і приховані конфлікти, коли учні не проявляють ворожого ставлення до однокласника, але й бажання взаємодіяти теж.
«Коли нормотипові діти помічають відмінності дитини з ООП, вони можуть відмовлятися спілкуватися і взаємодіяти. Але це відбувається не тому, що вони невиховані чи злі, а виключно через брак інформації, як спілкуватися правильно, або викривлені уявлення про певне порушення», – зазначає вчителька та логопед Анна Юрченко.
У допомогу вчителям та батькам – збірка художніх оповідань «Тerra інклюзія 2018», відеоролики, які допоможуть пояснити певні фізичні та психічні особливості учня з ООП, правила ефективної взаємодії.
«Для дітей з ООП однокласники є прикладом, еталоном. Дослідження показують, що діти ефективніше опановують академічні знання, швидше й легше засвоюють прийнятні моделі спілкування та поведінки, коли це їм демонструють ровесники. Навчання за допомогою однолітків корисне не тільки для дітей з ООП, а й для всього класу», – підсумовує Анна Юрченко.
Формування соціальних компетентностей школярів таке ж важливе, як і засвоєння академічних знань. Уміння співпрацювати з іншими, поважати права та гідність кожного варто розвивати в дітей з наймолодшого віку. Створення комфортної атмосфери, яка сприяє розвитку всіх школярів без виключення, ефективне залучення та включення до освітнього процесу всіх учнів є засадничими принципами інклюзивної освіти в НУШ.
Наталка Шаманова, журналістка Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа»
Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.