Новини

У МОН розробили Перший урок «ТИ ЯК? Повертаємось до школи!» (для 1-11 класів)

30.08.2023, 20:11

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  29.08.2023   12 347

Міністерство освіти і науки України спільно з Всеукраїнською програмою ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді України Оленою Зеленською, та Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) в Україні розробили урок «ТИ ЯК? Повертаємось до школи!» до старту нового навчального року 2023-2024. Урок про підтримку та важливість психічного здоров’я складений для двох вікових категорій учнівства, а саме для 1-6 та 7-11 класів.

З початком нового навчального року збільшиться кількість навантаження на дітей. До стресу, викликаного війною, додасться необхідність взаємодіяти з однолітками та вчителями, адаптуватися до навчання у нових форматах та умовах, знаходити спільну мову з батьками та опікунами. Усе це потребуватиме від школярів додаткових зусиль і може стати ще одним джерелом страхів, невпевненості у собі та переживань. 

Запропонований урок «Ти як? Повертаємось до школи!» навчить дітей декількох технік саморегуляції для того, щоб подолати страх чи тривожність, заспокоїтися, розслабитися та підтримати себе як під час навчання, так і в позашкільному житті. Матеріали уроку містять відеозвернення психологів, які розкажуть дітям про те, як працюють наші емоції, та покажуть прості вправи, що допоможуть стабілізуватися у складні моменти.

Завантажити сценарій уроку: 

В сценарії для вчителів також є інформація про те, як дорослі зараз можуть підтримати дітей, корисні ресурси з вправами та техніками психологічної самодопомоги, а також посилання на групи підтримки для освітян та онлайн-курси про вчителювання у час кризи.

Матеріали уроку розроблені у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді України Оленою Зеленською, у співпраці з Координаційним центром з психічного здоров’я при Кабінеті міністрів України, Міністерством освіти і науки України, Асоціацією інноваційної та цифрової освіти, розділом «MEGOGO Освіта» від медіасервісу MEGOGO та за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.

Зверніть увагу: Сотні патріотичних сценаріїв Першого уроку тут.

Обробка персональних даних в інформаційних системах та електронних реєстрах

30.08.2023, 11:19

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  29.08.2023   489

Ми продовжуємо спільно з Українською Гельсінською спілкою з прав людини серію роз’яснень щодо питань обробки персональних даних у закладі освіти.

Матеріал підготовлено офісом освітнього омбудсмена.

Наступне питання, з яким до нас звертаються керівники закладів освіти та педагоги – як діяти, якщо батьки подають заяву про відкликання згоди на обробку персональних даних в інформаційних системах та електронних реєстрах (якщо така згода була надана) або заперечують проти обробки даних. Водночас і батьки надсилають запитання, наскільки правомірними є внесення та обробка персональних даних їхніх дітей в електронних системах та реєстрах, власниками яких є комерційні суб’єкти господарювання чи громадські організації. 

У цьому питанні необхідно розрізняти та розуміти, якими бувають інформаційні системи та електронні реєстри, кому вони належать та як вони захищені.  

Читайте у нашому дописі: 

У попередньому дописі читайте, як діяти закладу освіти, коли батьки не надають згоди або подають заяву про відкликання згоди на обробку персональних даних.

У наступній нашій публікації роз’яснюємо, як діяти закладу освіти, коли батьки відкликають заяву про обробку персональних даних (якщо була надана така згода) або виступають проти обробки персональних даних при переході закладу освіти на електронні журнали й щоденники.

ЩО ТАКЕ ОБРОБКА ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ

Заклад освіти, який обробляє персональні дані на підставі законодавства, зокрема про освіту для здійснення своїх повноважень відповідно до чітко визначеної мети – здійснення освітньої діяльності (стаття 2 Закону України “Про захист персональних даних”) має законні підстави:

Обробка персональних даних передбачає будь-яку дію або сукупність дій із вказаного переліку. 

ЯКІ ПЕРСОНАЛЬНІ ДАНІ УЧНІВ ТА БАТЬКІВ ОБРОБЛЯЄ ЗАКЛАД ОСВІТИ

Хочемо наголосити, що забороняється обробка персональних даних про: 

Але є певні умови, за яких положення частини 1 статті 7 не застосовується. Вони визначені у частині 2 статті 7 Закону України “Про захист персональних даних”.

Іноді заклади освіти з різних причин збирають ці чутливі дані (етнічне походження, місце та вартість відпочинку дітей тощо). Такі випадки яскраво демонструють порушення процедури обробки персональних даних, оскільки вона не відповідає встановленій меті – освітній діяльності та здійснюється без отримання згоди від батьків.  Докладніше про обробку персональних даних у межах встановленої мети – у першій нашій публікації

Під час зарахування до закладу освіти заклад обробляє персональні дані зі свідоцтва про народження, персональні дані, що стосуються здоров’я (медична довідка, дані висновку про комплексну (чи повторну) психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (якщо такий є)), персональні дані з заяви батьків чи законних представників дитини тощо. Під час зарахування, переведення дитини до іншого закладу освіти керівник не має права вимагати інших документів із персональними даними, крім тих, що визначені  Порядком зарахування (наказ № 367) … та наказом МОЗ “Про удосконалення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів”.

Частина закладів освіти перейшли на ведення ділової документації в електронній формі. Перелік даних, що обробляються в електронній освітній інформаційній системі для ведення ділової документації закладу в електронній формі визначається додатком до Інструкції з ведення ділової документації у закладах загальної середньої освіти в електронній формі. 

Це, зокрема такі персональні дані учня:

Інші дані стосовно учня:

 Також до системи вносяться такі персональні дані батьків:

Особові справи учнів/вихованців містять:

З докладним переліком даних в інших документах можна ознайомитися в додатку до Інструкції.

Персональні дані щодо здоров’я

Частина персональних даних щодо здоров’я учня передбачена для обробки в шкільному закладі через форму первинної облікової документації N 086-1/о “Довідка учня загальноосвітнього навчального закладу про результати обов’язкового медичного профілактичного огляду” у якій є чітке закріплення визначеного кола персональних даних для обробки:  

Відповідно до рекомендацій Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо захисту персональних даних під час дистанційного надання освітніх послуг, для реєстрації на освітніх платформах для здійснення дистанційного навчання  достатньо таких персональних даних здобувача освіти:

У процесі обробки персональних даних заклад освіти може обирати спосіб обробки, але за умови обов’язкового дотримання вимог Закону України “Про захист персональних даних”.

ПРАВОМІРНІСТЬ ОБРОБКИ ЗАКЛАДАМИ ОСВІТИ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ТА ЇХНЬОЇ ПЕРЕДАЧІ ДО ОСВІТНІХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ТА РЕЄСТРІВ, ЯКІ НАЛЕЖАТЬ КОМЕРЦІЙНИМ СУБ’ЄКТАМ ГОСПОДАРЮВАННЯ ЧИ ГРОМАДСЬКИМ ОРГАНІЗАЦІЯМ

Як ми зазначали у попередньому дописі, заклад освіти обробляє персональні дані на підставі законодавства про освіту і для здійснення своїх повноважень на основі під час зарахування, на підставі наданої заяви про зарахування батьків/повнолітніх здобувачів, надання документів, зокрема медичних, та/або укладання договору.

Повноваження закладу освіти та перелік державних інформаційних систем і реєстрів зазначені у Законі України “Про освіту”. 

Внесення та обробка персональних даних в системах, які належать комерційним суб’єктам господарювання чи громадським організаціям, потребує окремої згоди від батьків. 

Хоча мета використання цих систем може бути й для здійснення  повноважень закладу освіти, але водночас заклад освіти може здійснювати повноваження, не використовуючи послуги комерційних суб’єктів господарювання чи громадських організацій. Зокрема, заклад освіти може використовувати електронні платформи для навчання (Moodle, Google workspace та інші), системи електронного документообороту, які передбачають обробку персональних даних.   

Тому батьки та повнолітні здобувачі освіти мають повне право не надавати згоду на внесення та іншу обробку й подавати заперечення щодо обробки даних у персональних реєстрах та системах, які не зазначені у законодавстві та які належать комерційним суб’єктам господарювання чи громадським організаціям.

Неправомірним та неприпустимим є тиск на батьків щодо примусу надавати згоду на обробку персональних даних в таких системах та реєстрах.

ДІЇ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ, ЯКЩО БАТЬКИ ВІДКЛИКАЮТЬ ЗАЯВУ ПРО ЗГОДУ І ЗАПЕРЕЧУЮТЬ ЩОДО ОБРОБКИ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ У СИСТЕМАХ ТА РЕЄСТРАХ, ВЛАСНИКАМИ ЯКИХ Є КОМЕРЦІЙНІ СУБ’ЄКТИ  ГОСПОДАРЮВАННЯ ТА ГРОМАДСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ

У разі надходження заяви від батьків чи повнолітніх здобувачів освіти щодо припинення обробки персональних даних в інформаційних реєстрах та системах, які належать комерційним суб’єктам  господарювання чи громадським організаціям, заклад освіти має виконати вимоги батьків і здійснити наступні заходи: 

У керівних принципах “Захист даних дітей в освітньому середовищі” підготовлених Консультативним комітетом конвенції про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних,  зазначається, що згоду на будь-яку обробку даних, включаючи, серед іншого, особливу категорію даних про дитину, надану від імені законних представників або дітей, в жодному разі не можна вважати такою, що легітимізує обробку даних третіми сторонами-постачальниками (пункт 7.1.4).

Водночас просимо керівників закладів освіти та батьків уважно вивчати документи, договори інформаційних систем та реєстрів, послуги яких закуповуються чи планують закупити для використання. Обов’язково треба з’ясовувати, кому належать ці системи чи реєстри, хто має до них доступ, як вони захищаються, чи передаються іншим особам, як будуть використовуватися та інші важливі моменти. Це допоможе убезпечити персональні дані від можливих витоку  та неправомірного використання. 

ДІЇ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ, ЯКЩО БАТЬКИ ПОДАЮТЬ ЗАЯВУ ПРО НАДАННЯ ІНФОРМАЦІЇ, ЩОДО ПЕРЕДАЧІ ТА ОБРОБКИ ЇХ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ТА ЇХНІХ ДІТЕЙ В РЕЄСТРАХ ТА СИСТЕМАХ 

Батьки мають право знати про джерела збирання, місцезнаходження своїх персональних даних, мету їх обробки. Це визначено статтею 8 Закону України “Про захист персональних даних” – суб’єкт персональних даних має право:

Тому, відповідно до статті 5 Закону України “Про звернення громадян”, у разі надходження запиту від батьків щодо надання переліку, де обробляються їхні персональні дані (чи дані їхніх неповнолітніх дітей), запитом про їхнє місцезнаходження, зокрема про перелік всіх інформаційних систем та реєстрів, куди вони були внесені, їхній зміст тощо, заклад освіти повинен: 

ДО ЯКИХ ДЕРЖАВНИХ ОСВІТНІХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ТА РЕЄСТРІВ ЗАКЛАДИ ОСВІТИ ПЕРЕДАЮТЬ ПЕРСОНАЛЬНІ ДАНІ

Наразі існує два державних освітніх електронних реєстри, куди вносяться персональні дані здобувачів освіти:

Державні інформаційні системи:

Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО) – це автоматизована система збирання, оброблення, зберігання та захисту інформації щодо здобувачів освіти, суб’єктів освітньої діяльності, що формується (створюється) та використовується для забезпечення потреб фізичних та юридичних осіб. Вона входить до освітньої інфраструктури освіти й зазначена у статті 74 Закону України “Про освіту”.

Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником та  володільцем інформації в ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, технічним адміністратором – державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління розпорядника ЄДЕБО.

 ЄДЕБО містить такі складові: 

ЄДЕБО функціонує з метою:

Захист інформації в ЄДЕБО забезпечується через створення комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю. Обробка і захист інформації здійснюються в ЄДЕБО відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, що перебуває у власності держави (“Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти”).

Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ) – це державна інформаційно-аналітична система, що використовується суб’єктами освітньої діяльності для ефективного управління закладами освіти (крім закладів вищої освіти). Комплекс входить до освітньої інфраструктури освіти і визначений у статті 74-1 Закону України “Про освіту”.

Власником АІКОМ є Міністерство освіти і науки України, а технічним адміністратором – державна наукова установа “Інститут освітньої аналітики”, що належить до сфери управління МОН.

АІКОМ використовується для:

Усі складові частини АІКОМ мають комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю.

Внесення та обробка персональних даних у державних електронних системах АІСОМ та ЄДЕБО визначена у Законі України “Про освіту” та є здійсненням повноважень закладами освіти. 

ПОРУШЕННЯ ПРАВ ДИТИНИ ТА НАСЛІДКИ ДЛЯ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ЧЕРЕЗ НЕВНЕСЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ДІТЕЙ ДО ДЕРЖАВНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ І ЕЛЕКТРОННИХ РЕЄСТРІВ

Заперечення батьками проти обробки персональних даних здобувачів освіти у визначених законодавством державних системах та електронних реєстрах порушує конституційне право дитини на освіту. Адже між інтересами (правами) дитини повинна існувати справедлива рівновага, і, дотримуючись такої рівноваги, особлива увага має бути до найважливіших інтересів дитини, які за своєю природою та важливістю повинні переважати над інтересами батьків (цитати з рішень Європейського суду з прав людини в рішенні у справі від 07.12.2006 та рішенні від 27.02.1992).

Припинення обробки персональних даних здобувачів освіти у державних реєстрах ЄДЕБО та АІКОМ призводить до неможливості:

Хочемо зазначити, що кошти освітньої субвенції “йдуть за дитиною” до закладу середньої освіти, відповідно не отримання коштів на певну дитину (дітей) через невнесення персональних даних до державних систем та реєстрів  призведе до порушення прав педагогічних працівників,  які отримують заробітну плату з освітньої субвенції відповідно до кількості дітей у закладі освіти. І держава має ідентифікувати, що дитина здобуває освіту в конкретному закладі освіти конкретної громади, що вона здобуває обов’язкову освіту тощо.  

Згідно з чинним законодавством у сфері освіти можливість отримати документ про освіту полягає виключно через внесення даних до державної електронної бази. Але якщо цьому суперечать релігійні чи інші особистісні погляди батьків, – наразі немає альтернативного, більш прийнятного для батьків варіанту обробки персональних даних.

ДІЇ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ, ЯКЩО БАТЬКИ ЗАПЕРЕЧУЮТЬ ПРОТИ ОБРОБКИ СВОЇХ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ТА ЇХНІХ ДІТЕЙ В ДЕРЖАВНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМАХ ТА ЕЛЕКТРОННИХ РЕЄСТРАХ

Ми вже зазначали, що заклад освіти здійснює обробку персональних даних на підставі законодавства про освіту та для здійснення своїх повноважень, і ця обробка здійснюється на законних підставах без формалізованої згоди від суб’єкта персональних даних у вигляді окремого документа – дозволу на обробку персональних даних. 

Існують державні інформаційні системи та реєстри, про які зазначено у законодавстві. Це системи ЄДЕБО та АІКОМ, про які зазначено у статтях 74 та 74-1 Закону України “Про освіту”.

Внесення персональних даних дітей до цих систем визначено у законодавстві та є здійсненням повноважень закладу освіти. Наслідки невнесення персональних даних до цих державних систем перераховані у попередньому розділі. 

Тому подача заяви батьками чи повнолітніми здобувачами освіти про відкликання згоди на обробку цих даних у державних реєстрах, якщо така згода була надана, або подача заперечення щодо обробки даних, не повинна мати наслідком припинення такої обробки, оскільки продовжують існувати підстави, які дають право закладу освіти обробляти персональні дані на підставі закону та для здійснення повноважень на основі добровільного подання батьками заяви про зарахування до закладу та надання персональних даних. Тобто заклад освіти має право продовжувати обробку персональних даних в системах ЄДЕБО та АІКОМ.

Нагадуємо, що заклад освіти зобов’язаний припинити обробку персональних даних дітей та батьків в системах ЄДЕБО та АІКОМ лише тоді, коли батьки чи здобувач освіти подасть заяву про відрахування із закладу освіти або переведення учня до іншого закладу.

Тому в ситуації із запереченнями з боку батьків маємо конфлікт між формальним запереченням батьків  проти обробки персональних даних та необхідністю виконання функцій у сфері освіти й забезпечення прав дитини на освіту. Вирішенням такої ситуації може стати запровадження альтернативного механізму, що дозволить мати вибір батькам із відмінними релігійними переконаннями. Але наразі такого механізму немає.

Дії закладу освіти у разі отримання заяви батьків із запереченням проти обробки своїх персональних даних та їхніх дітей у державних інформаційних системах та електронних реєстрах:

У відповіді заклад освіти має зазначити, що обробка персональних даних дитини у закладі освіти здійснюється відповідно до пунктів 2-6 частини першої статті 11 Закону України «Про захист персональних даних», на підставі законодавства про освіту та здійснення повноважень закладу освіти на основі заяви про зарахування батьків/здобувачів та/або укладання договору й надання персональних даних. Також у цьому разі заклад освіти у своїй відповіді на заяву батьків може додатково послатися на статті 74 та 74-1 Закону України “Про освіту”, в яких зазначається мета обробки даних державними системами ЄДЕБО та АІКОМ. Без обробки закладом освіти персональних даних в інформаційних системах ЄДЕБО та АІКОМ заклад освіти позбавлений можливості забезпечити конституційне право дитини на здобуття повної загальної середньої освіти, дитина не зможе мати доступ до освіти, отримати документ про здобуття освіти, а заклад освіти здійснювати свої повноваження. 

Тема першого уроку 2023/2024 «Ти як? Повертаємось до школи»

27.08.2023, 07:20

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  25.08.2023   11 438

1 вересня вчителям пропонують провести перший урок, присвячений темі ментального здоров’я – «Ти як? Повертаємось до школи».

Про це під час Серпневої конференції–2023 «Освіта єднає» повідомив ведучий заходу Тімур Мірошниченко.

Планується, що сценарій і відео до уроку буде опубліковано 28 серпня.

Безпосередньо 1 вересня також відбудеться трансляція уроку.

Відео із психологами, які можуть використати вчителі у підготовці до першого уроку, розроблені в межах Всеукраїнської програми з ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді Оленою Зеленською у співпраці з МОН і ЮНІСЕФ.

Сотні сценаріїв першого уроку тут.

Федоров анонсував запуск цифрового помічника “Мрія” для навчання

26.08.2023, 21:29

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  25.08.2023   741

Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров на щорічній Серпневій конференції анонсував наприкінці осені або на початку зими 2023 року запуск нового застосунку “Мрія”, який за допомогою штучного інтелекту покликаний допомагати дітям в реалізації свого потенціалу.

“Один із перших продуктів, які стосуються цифровізації, над якими ми зараз працюємо, це проєкт “Мрія”. Коротко кажучи, ідея полягає в тому, що якщо ми вивчаємо досвід різних країн, чому одні країни стали багатими, а інші залишилися бідними, то все зводиться до того, що потрібно будувати інклюзивні інститути, незалежні від держави, на яких спирається суспільство, де люди можуть себе самореалізувати”, – повідомив Федоров.

Він наголосив, що задача “Мрії” аналізувати стандарти освіти. У застосунку можна буде побачити де навчається дитина, хто в неї вчителі, оцінки дитини, який контент вона додатково дивиться і що вона читає, які в неї цілі. І далі за допомогою штучного інтелекту можна буде визначити траєкторію подальшої освіти та знайти контент, який буде корисним для навчання.

“Тому “Мрія” буде і щоденниками, “Мрія” буде і контентом, також буде можливість дізнатися більше про свого педагога, в “Мрії” буде можливість запропонувати якусь інновацію навчальному закладі, де навчається дитина, “Мрія” буде давати можливість знайти грант, у “Мрії” буде можливість знайти спортивний майданчик, де можна займатися. “Мрія” буде якісною інформацією про систему освіти. Тому що неможливо побудувати “Мрію” без якісної системи, якісної інформації. І ми над цим працюємо”, – сказав Федоров.

Міністр додав, що вже наприкінці осені, або можливо, на початку зими буде запущена перша версія цього продукту.

“ Я впевнений, що він буде ще більш успішним, ніж Дія”, – підсумував Федоров.

У МОН розповіли про реформу дошкільної освіти

26.08.2023, 07:27

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  25.08.2023   388

Реформа дошкільної освіти передбачатиме перехід від принципів догляду за принципами розвитку дитини.

Про це повідомив міністр освіти та науки Оксен Лісовий на пресконференції у п’ятницю, 25 серпня.

«Щодо дитячого садка – це перехід від принципів догляду до принципів розвитку дитини, це гарантоване місце у закладі дошкільної освіти, це нова система оплати праці педагога-дошкільника, це легший вхід у професію», – сказав він.

За його словами, загалом трансформація дошкільної освіти передбачатиме:

Як правильно облаштувати робоче місце школяра?

25.08.2023, 08:05

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  23.08.2023   420

Наближається початок нового навчального року, тож батькам, як і учням, треба знову готуватися до шкільної науки. Проте йдеться не лише про нову форму, рюкзак і зошити – доведеться подбати й про організацію робочого місця. На що варто зважати, щоби сидіння за підручником чи ноутбуком не завадило здоров’ю?

ПЕРЕВІРТЕ, ЧИ ВІДПОВІДАЮТЬ МЕБЛІ ЗРОСТУ ШКОЛЯРА

Від цього залежить не лише зручність роботи, а й формування правильної постави дитини. Перевірити відповідність розміру столу й стільця зросту просто: правильна поза для сидіння за письмовим столом така: учень сидить глибоко на стільці, попереково-крижовою частиною тіла спирається на його спинку й тримає рівно корпус і голову. Голова злегка нахилена вперед, ноги зігнуті в кульшовому та колінному суглобах під прямим кутом, стопи спираються на підлогу, передпліччя вільно лежать на столі.

Занизький стіл змусить дитину надто сильно схилятися над зошитом і може зіпсувати поставу, а зависокий – сприятиме напруженню і підвищеній втомлюваності. Тому, якщо є можливість, придбайте стіл-трансформер. Проблему зависокого стільця можна вирішити завдяки підставці під ноги. Але пам’ятайте про правильну поставу.

ЗАБЕЗПЕЧТЕ ЯКІСНЕ ОСВІТЛЕННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

Вдень це питання можна вирішити завдяки природному світлу, а в темні години доби – застосувавши штучне освітлення. Якщо йдеться про розташування столу біля вікна, уникайте прямого сонячного світла – воно відбиватиметься від аркушів і спричинятиме напруження очей. Оптимальний варіант для штучного освітлення – настільна лампа на гнучкій ніжці. Вона дозволяє коригувати напрям світла, а також висоту самої лампи. Якщо ваша дитина пише правою рукою, поставте лампу ліворуч, а якщо вона шульга – праворуч.

ПРОДУМАЙТЕ ВАРІАНТ НАВЧАННЯ ЗА КОМП’ЮТЕРОМ

Якщо дитина навчатиметься з ноутбуком чи комп’ютером, поставте монітор навпроти її обличчя на відстані витягнутої руки. Клавіатура й мишка мають бути на рівні ліктя, запʼястя повинні бути розташовані прямо – так м’язи не набрякатимуть.

ОРГАНІЗУЙТЕ РЕШТУ ПРОСТОРУ

Останнє за порядком, але не за значущістю. Подбайте про ящики та органайзери для підручників, зошитів і канцтоварів. Ніщо не має відволікати дитину від навчання, тож добре організувати простір навколо робочого столу так, щоби зайві речі завжди можна було сховати. Так не «страждатиме» концентрація дитини.

Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024»

25.08.2023, 07:54

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  24.08.2023   3 300

Лист Міністерства освіти і науки України від 23 серпня 2023 р. № 1/12626-23 «Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024»

Керівникам департаментів(управлінь)освіти і науки обласних,
Київської міської військових адміністрацій
Керівникам закладів післядипломної педагогічної освіти

Про умови та порядок проведення
всеукраїнського конкурсу
«Учитель року – 2024»

Шановні колеги!

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 07.06.2023 № 705 «Про проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024» надсилаємо умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024», затверджені центральним оргкомітетом всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024» (протокол № 01 від 15.08.2023).

Просимо довести інформацію до відома педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти. Наголошуємо, що участь педагогів у всеукраїнському конкурсі «Учитель року – 2024» (далі – Конкурс) є добровільною.

Рекомендуємо при організації першого туру Конкурсу враховувати безпекову ситуацію та проводити Конкурс з дотриманням законодавства України в частині забезпечення заходів безпеки, пов’язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану в Україні.

Документи  Конкурсу  розміщуються  на  офіційній  сторінці  Конкурсу (https://mon.gov.ua/ua/tag/uchitel-roku).

Додаток: на 14 арк.

З повагою
заступник Міністра Андрій СТАШКІВ

Завантажити: Лист Міністерства освіти і науки України від 23 серпня 2023 р. № 112626-23 «Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024»

СЗШ №40 м.Львів. "TeenEd: особиста безпека підлітків"

25.08.2023, 07:47

"TeenEd: особиста безпека підлітків" - неймовірно цікавий захід, що відбувся 21 серпня у Центрі Шептицького.

У яскравій події взяли участь учениці 11 класу Бігун Софія та Бігун Надія. Дівчата

отримали нові знання з права, безпеки в інтернеті, соціології, психології та навчального процесу у школах. Кажуть, що здобули безцінний досвід та нові знайомства!!! А це прекрасно! Хіба не так?)

Відділ освіти Шевченківського та Залізничного районів м.Львова

Управління освіти Львова

Докладніше

Пам’ятаєте, у травні-червні наш шкільний гурток «Медіаосвіта» (кер. Олена Олександрівна Дітчук) організував роботу мандрівного кінотеатру і показував учням молодшої школи мультфільми, створені гуртківцями? Так от, частина благодійних внесків, зібраних тоді на ЗСУ (повний звіт ми тоді опублікували на блозі школи https://school77.blogspot.com/2023/05/blog-post_42.html), пішла на закупівлю прапорів України для наших воїнів. І ще ми відправили їм поштівки, написані і намальовані учнями. Адже духовна підтримка дуже необхідна нашим захисникам – так вони нам сказали. З Днем Прапора!

Управління освіти Львова. Коротко про все нове, що чекає львівські школи у новому навчальному році😏

24.08.2023, 09:10

Що чекає на освіту Львова з 1 вересня?

Зібрали для вас усі найактуальніші кейси

Безпека дітей/форма навчання

Основний акцент залишається на очному навчанні, однак кожна школа самостійно визначає формат в залежності від кількості місць в укритті. Впродовж цього літа ми розширювали укриття та проводили в них ремонтні роботи. Загалом на це з міського бюджету скерували близько 10 млн грн.

Замість квітів на 1 вересня – донат на UNBROKEN KIDS

Закликаємо батьків школярів 1 вересня скеровувати кошти на допомогу діткам, які постраждали під час війни, замість того, щоб купувати квіти вчителям.

Перший урок – про інклюзію

Кожна школа самостійно обирає формат першого уроку, але ми всі матимемо спільну тему – «Перший незламний урок». Говоритимемо про те, як спілкуватись з людьми, які постраждали від війни і пересуваються на візках чи мають протези.

Навчання без телефонів

З 1 вересня у школах Львова ініціюватимемо обмеження для учнів використовувати мобільні телефони. Це допоможе створити умови для спілкування дітей з однолітками та уникнути зайвого відволікання від навчання.

Важливо, що в кожній школі буде свій формат, як це працюватиме.

Термінали в їдальнях

У шкільних їдальнях буде можливість розраховуватись банківськими картками. Зараз це діє у кількох школах, та з січня охопить всі школи. З наступного року це буде обов’язковою умовою у тендері, тож всі надавачі послуг, які займаються харчуванням у шкільних їдальнях, будуть зобов’язані це організувати у всіх школах.

Покращення здоров’я школярів

У двох пілотних школах 30% парт будуть стоячими, відтак діти під час уроків будуть змінювати парти та більше рухатись. Також у цих школах зʼявляться шведські стінки, тенісні столи, спортивні та ігрові зони. Окрім того, в класах на стелі будуть офтальмологічні кола для зорових вправ.

Жодних оцінок за творчі предмети

Ми рекомендуємо педагогічним радам шкіл відмовитися від оцінювання таких предметів як образотворче мистецтво, трудове навчання, музика та, можливо, фізкультура. Така пропозиція має на меті дати можливість учням творчо підходити до виконання завдань із цих предметів, вільно творити і не хвилюватися за оцінки.

Уроки парами для старшокласників

Розклад уроків для учнів старших класів складатимуть у такий спосіб, щоб, за можливості, предмети були розставлені парами (по 2 уроки одного предмету поспіль). Це робитимуть для того, щоб на один день учні готували менше домашнього завдання.

Активності на будь-який смак

В школах продовжуватимуть проводити квізи та дебати. Вперше відбудеться Фестиваль шкільних дитячих театрів. Також пропонуватимемо вчителям проводити справжні навчальні експедиції. В першу чергу це стосуватиметься вчителів географії та історії. А ще цього року розшириться кількість шкільних спортивних ліг, додадуться легка атлетика, черлідинг, кіберспорт і флорбол.

Більше про ці теми – у відео з брифінгу

https://city-adm.lviv.ua/.../298016-uroky-bez-telefoniv...

СЗШ №97. #День_Незалежності. Відеопривітання учнів 9-А класу

24.08.2023, 07:23

СЗШ 97 м.Львова

#День_Незалежності

Пресвята, моя земле предвічна,

Дивовижна, ніким нескорима,

Богом дана, соборна і вічна

І до тебе любов невгасима!

Відеопривітання з Днем народженням нашої держави учнів 9-А класу (класний керівник - І.Стеців).

Відділ освіти Шевченківського та Залізничного районів м.Львова

Управління освіти Львова

Докладніше

Дії закладу освіти, коли батьки не надають згоду на обробку

22.08.2023, 11:23

 Шкільне життя  Follow on Twitter Send an email  21.08.2023   4 613

До освітнього омбудсмена надходять запитання від керівників закладів освіти та педагогів щодо їхніх дій у разі:

Матеріал підготовлено офісом освітнього омбудсмена.

У співпраці з Українською Гельсінською спілкою з прав людини публікуємо роз’яснення по кожному конкретному випадку та інформуємо, про те:

Ми підготували та оприлюднимо три дописи на цю тему, де будуть докладні роз’яснення. Це – перший з цих трьох дописів. 

У завершальному дописі цієї інформаційної кампанії ми надамо орієнтовні тексти відповідей закладу освіти на запити батьків щодо різних ситуації з обробкою персональних даних. 

Внесення персональних даних дітей до різних електронних систем, реєстрів, електронних журналів й щоденників, зокрема державних та приватних, має свої особливості. Ці особливості ми опишемо та надамо роз’яснення у наших наступних дописах:

ЯКІ ДАНІ НАЛЕЖАТЬ ДО ПЕРСОНАЛЬНИХ 

Персональні дані – це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована (абзац 10 стаття 2 Закону України “Про захист персональних даних”). 

Персональні дані підлягають обробці у визначеному законодавством порядку. Не існує виключного переліку персональних даних, адже це різного роду інформація, за якою можна ідентифікувати особу, передусім її ПІБ, паспортні дані та РНОКПП (Реєстраційний номер облікової картки платника податків – ідентифікаційний номер). 

Обробка персональних даних повинна здійснюватися в такий спосіб, щоб забезпечити захист основоположних прав і свобод людини, зокрема невтручання в право на приватність (особисте та сімейне життя) у зв’язку з обробкою персональних даних. 

ПРАВОВІ ПІДСТАВИ ОБРОБКИ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ЗАКЛАДОМ ОСВІТИ 

Згідно зі статтею 11 Закону України “Про захист персональних даних”, підставами для обробки персональних даних є:

1) згода суб’єкта персональних даних на обробку його персональних даних;

2) дозвіл на обробку персональних даних, наданий володільцю персональних даних відповідно до закону виключно для здійснення його повноважень;

3) укладення та виконання правочину, стороною якого є суб’єкт персональних даних або який укладено на користь суб’єкта персональних даних чи для здійснення заходів, що передують укладенню правочину на вимогу суб’єкта персональних даних;

4) захист життєво важливих інтересів суб’єкта персональних даних;

5) необхідність виконання обов’язку володільця персональних даних, який передбачений законом;

6) необхідність захисту законних інтересів володільця персональних даних або третьої особи, якій передаються персональні дані, крім випадків, коли потреби захисту основоположних прав і свобод суб’єкта персональних даних у зв’язку з обробкою його даних переважають такі інтереси.

У закладах освіти підставами для обробки персональних даних є:

 У статті 1 Закону України “Про освіту” визначено, що освітня послуга – комплекс визначених законодавством, освітньою програмою та/або договором дій суб’єкта освітньої діяльності, що мають визначену вартість та спрямовані на досягнення здобувачем освіти очікуваних результатів навчання. Заклади освіти надають освітні послуги, а здобувачі їх отримують, представниками неповнолітніх осіб є батьки. 

Оскільки для отримання освітньої послуги необхідно зарахувати дитину до закладу освіти. Для зарахування до закладу освіти батьки або здобувачі освіти подають заяву, певні документи та/або укладають певний договір. Зарахування до закладу освіти здійснюється на основі відповідної заяви та документів і наданих персональних даних. Також підставою для обробки персональних даних у закладі освіти є дозвіл, який надають батьки для здійснення повноважень закладу освіти шляхом подання заяви про зарахування та надання персональних даних. З цього виникає інша підстава  виконання обов’язку володільця персональних даних, який передбачений законами у сфері освіти.  

Служба освітнього омбудсмена звернулася з листом до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини за роз’ясненнями щодо дій керівників закладів середньої освіти у разі відмови від надання батьками згоди на обробку персональних даних дитини при її зарахуванні до закладу освіти.
У роз’ясненнях, наданих у відповідь на наш лист, Уповноважений звертає увагу, що, відповідно до частини п’ятої та шостої статті 6 Закону України «Про захист персональних даних», обробка персональних даних здійснюється для конкретних і законних цілей, визначених за згодою суб’єкта персональних даних, або у випадках, передбачених законами України, у порядку, встановленому законодавством. Не допускається обробка даних про фізичну особу, які є конфіденційною інформацією, без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Як зазначає Уповноважений, вичерпний перелік підстав для обробки персональних даних визначений статтею 11 Закону. Причому згода суб’єкта персональних даних є лише однією з шести правових підстав для обробки персональних даних, передбачених статтею 11 Закону України «Про захист персональних даних». За наявності підстав, визначених пунктами 2-6 частини першої статті 11 Закону, обробка персональних даних здійснюється без згоди суб’єкта персональних даних. 

Адже без обробки персональних даних здобувачів освіти та працівників заклад освіти не може повноцінно здійснювати освітню діяльність. Під час обробки персональних даних заклад освіти та його працівники повинні дотримуватися положень Закону України “Про захист персональних даних”. 

Якщо персональні дані обробляються на підставах – здійснення повноважень та закону, то згода на обробку не потрібна.  

 Варто зауважити, якщо обробка персональних даних здійснюється на підставі письмової згоди, яку особа надає добровільно. Це означає, що особа самостійно вирішує, кому і з якою метою надавати згоду на обробку персональних даних, без ризиків настання для неї негативних наслідків. І в будь-який момент особа може відкликати цю згоду.

ЗАЯВА ПРО ЗАРАХУВАННЯ ДО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ТА/АБО УКЛАДЕННЯ ДОГОВОРУ – ЗАКОННА ПІДСТАВА ДЛЯ ОБРОБКИ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ ЗАКЛАДОМ ОСВІТИ

У статті 9 Закону України “Про повну загальну середню освіту” зазначається, що порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних і комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

У Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти визначено, що для зарахування та здобуття повної загальної середньої освіти батьки або законні представники дитини чи повнолітній здобувач освіти має подати заяву та певний перелік документів. А заклади освіти (їх філії) обробляють надані їм персональні дані відповідно до Закону України «Про захист персональних даних». За повноту і достовірність усієї інформації та всіх документів, що подаються до закладу освіти, відповідає особа, яка їх подає  (розділ 1 пункт 13 Порядку), тобто батьки чи законні представники дитини або повнолітній учень. 

У статті 14 Закону України “Про дошкільну освіту” зазначається, що порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до державних та комунальних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти визначається Положенням про заклад дошкільної освіти. А порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до приватних і корпоративних закладів освіти для здобуття дошкільної освіти визначається засновником (засновниками).

Відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти, для зарахування дитини до закладу дошкільної освіти батьки мають надати заяву та перелік документів. Подібні вимоги містять й інші нормативно-правові документи у сфері освіти.

Аналогічно, на підставі заяви про зарахування, надання персональних даних та/або укладення договору, здійснюється обробка персональних даних в інших сферах освіти: позашкільній, професійній (професійно-технічній), передвищій та вищій освіті.

Тобто, фактично, з моменту надання батьками чи здобувачами освіти заяви до закладу освіти та/або укладення договору, які містять персональні дані (зокрема – прізвище, ім’я, по батькові та дата народження) вже починається їх обробка.

Подача заяви та документів для зарахування до закладу освіти – це добровільне надання персональних даних для їх обробки.  Заклад освіти не може самостійно отримати персональні дані дітей та почати їх обробку. Ці дані надають батьки.  Добровільність можна схарактеризувати лише в контексті вибору закладу освіти батьками, до якого зараховується дитина. 

Варто зауважити, що здобуття повної загальної середньої освіти в Україні є обов’язковим згідно зі ст. 53 Конституції України, що покладає на батьків (інших законних представників) відповідальність за її здобуття дітьми та передбачає здійснення контролю з боку держави. 

Не надання батьками (іншими законними представниками) визначеного переліку документів, що містить персональні дані дитини, унеможливить зарахування до закладу освіти та здобуття дитиною повної загальної середньої освіти. І це вже є підставою для притягнення батьків до адміністративної відповідальності, відповідно до статті 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення  або позбавлення їх батьківських прав, відповідно до статті 164 Сімейного кодексу України. Тобто персональні дані дитини в обов’язковому порядку повинні оброблятися певним закладом освіти. 

ОБРОБКА ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ МАЄ ЗДІЙСНЮВАТИСЯ У МЕЖАХ ВСТАНОВЛЕНОЇ МЕТИ – ЗДІЙСНЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Обов’язком батьків (інших законних представників) є забезпечення здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, що вимагає обробки персональних даних дитини закладом освіти. 

Важливо, щоб обробка персональних даних здійснювалася у межах встановленої мети, яка обмежується здійсненням освітньої діяльності, й не допускати ситуацій збору персональних даних, які не є необхідними для здійснення освітньої діяльності. 

Порушення встановленого порядку обробки персональних даних можуть виникати, якщо заклад освіти буде здійснювати обробку персональних даних або вимагати від батьків надання персональних даних, які не потрібні для визначеної мети, або для передачі іншим особам, установам та організаціям, зокрема приватним, що не передбачено законодавством. Наприклад, певний час назад поширеною була практика отримання від батьків інформації про їхнє місце роботи, що абсолютно не узгоджується із метою обробки для цілей здобуття освіти. Або збір даних про національність дітей та батьків. 

Якщо мета обробки персональних даних змінюється і виходить за межі дотримання прав дитини на здобуття освіти, згода батьків чи здобувача є обов’язковою. 

Батьки мають право,  згідно з вимогами ст. 8 Закону України “Про захист персональних даних”, на отримання інформації щодо обробки своїх персональних даних, пред’являти вмотивовану вимогу із запереченням проти обробки своїх персональних даних та їх зміни тощо.

У наступних дописах ми надамо роз’яснення щодо дій закладу освіти при відкликанні або відмові надавати згоду на обробку персональних даних в електронних інформаційних системах і реєстрах, які належать державі та приватним особам. Адже тут є велика відмінність. 

Також готуємо роз’яснення про дії закладу освіти при відкликанні або відмові надавати згоду на обробку персональних даних при переході закладу освіти на електронні журнали й щоденники. 

ЧИ ПОТРІБНО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ БРАТИ ЗГОДУ НА ОБРОБКУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ У БАТЬКІВ ЧИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ?

Практично усі заклади освіти вимагають від батьків підписання згоди на обробку персональних даних. Це зумовлено недосконалістю чинного законодавства України, що спричиняє неоднозначні тлумачення, та відсутністю чіткого розуміння між відмінностями обробки персональних даних на підставі згоди та на підставі законодавства й здійснення його повноважень.

Але заклади освіти вважають, що безпечніше отримати згоду на обробку персональних даних, ніж потенційно ставити себе під загрозу порушити законодавство у сфері захисту персональних даних.  Такий підхід закладів освіти пояснюється відсутністю чітких рекомендацій щодо практичного застосування законодавства про захист персональних даних закладами освіти. 

Тому, як роз’яснює Уповноважений, не потрібна окрема згода батьків здобувачів освіти на обробку персональних даних, які використовуються в освітньому процесі в освітніх ресурсах, ведення яких передбачено законодавством про освіту для надання освітніх послуг.

Докладно про це читайте у наступному дописі. 

ДІЇ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ, ЯКЩО БАТЬКИ ВІДКЛИКАЮТЬ ЗГОДУ НА ОБРОБКУ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ АБО ВІДМОВЛЯЮТЬСЯ ЇЇ НАДАВАТИ ПРИ ЗАРАХУВАННІ ДО ЗАКЛАДУ 

Найважливіше – батьки несуть відповідальність за здобуття дитиною повної загальної середньої освіти. Зарахування до закладу освіти неможливе без обробки персональних даних. Умовами зарахування є подача батьками або законними представниками визначених законодавством заяви та переліку документів, що вже означає початок їх обробки. Фактично, коли вони їх подають – заклад освіти починає обробляти дані на підставі закону.

Якщо батьки не нададуть закладу освіти персональні дані дитини – заклад освіти не лише не зможе зарахувати дитину, але й не матиме можливості забезпечити право дитини на здобуття освіти. Адже дитина у закладі освіти має бути ідентифікована, щоб здійснювати освітній процес, надавати допомогу у здобутті освіти, оцінювати, забезпечувати харчування, у разі необхідності – зв’язатися з батьками, видати документ про освіту тощо. 

Обробка закладами освіти персональних даних здійснюється на підставі чинного законодавства у сфері освіти – Законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту” та наказів Міністерства освіти і науки України  відповідно до конкретно визначеної мети. 

Подача заяви батьками про відкликання згоди на обробку персональних даних не призводить до припинення обробки персональних даних дітей, якщо обробка здійснюється для здійснення освітньої діяльності.

Якщо ж батьки відкликають згоду на обробку персональних даних на здійснення іншої, не освітньої діяльності, то вони мають на це повне право.

Заклад освіти зобов’язаний припинити обробку персональних даних дітей та батьків лише тоді, коли батьки чи здобувач освіти відкличе заяву про зарахування до закладу освіти. Відрахування  із закладу освіти або переведення учня до іншого закладу є підставою для припинення обробки персональних даних.

Заклад освіти має зареєструвати заяву батьків про відкликання або ненадання згоди про обробку персональних даних і надати відповідь, що обробка персональних даних дитини у закладі освіти здійснюється відповідно до пунктів 2, 3 та 5 частини першої статті 11 Закону України «Про захист персональних даних», на підставі законодавства про освіту,  та здійснення повноважень закладу освіти на основі заяви про зарахування батьків/здобувачів та/або укладання договору  й надання персональних даних. Без обробки закладом освіти персональних даних заклад освіти позбавлений можливості забезпечити конституційне право дитини на здобуття повної загальної середньої освіти, дитина не зможе мати доступ до освіти, отримати документ про здобуття освіти, а заклад освіти здійснювати свої повноваження. 

Зверніть увагу! Внесення персональних даних дітей до різних електронних систем, реєстрів, електронних журналів й щоденників, зокрема державних та приватних, має свої особливості. Ці особливості ми опишемо та надамо роз’яснення у наших наступних дописах.

захист персональних даних

СЗШ №97. УВАГА!!! Вакансії!

Сценарії першого уроку для 1-11 класів 2023/2024 н.р.

20.08.2023, 09:41

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  19.08.2023   10 504

Перший урок у початковій школі 2023/2024 н.р.

Перший урок у 1 класі «Казкова подорож в країну знань і мрій»

Перший урок-подорож у 1 класі з елементами STEM «Я люблю свою країну» + Презентація

Урок Знань у 1 класі Нової української школи «Перший раз у перший клас»

Перший раз у перший клас. Я люблю свою країну

Розробка першого уроку «Перший раз у перший клас» + Презентація

Перший урок у НУШ. «Живу тобою Україно»

Розробка першого уроку “Діти єднають Україну” (1-4 клас) + Презентація

Конспект виховного заходу “Моя країна – Україна” (1-4 класи) + Презентація

Перший урок у 2 класі «Державні та народні символи України»

Перший урок у 3 класі «З Україною у серці» + Презентація

Перший урок «Щоб у серці жила Україна» (урок-квест для учнів 4 класу)

Виховний захід «Україна – непереможна держава» (для учнів початкових класів)

Перший урок “Діти об’єднують Україну” (3-4 класи)

Перший урок – квест для учнів 4 класу: Я люблю Україну + Презентація

Методичні рекомендації для вчителів початкових класів до проведення першого уроку

Перший урок у середній школі 2023/2024 н.р.

Перший урок «Україна починається з тебе…» (патріотичний квест для учнів 5-6 класів)

Перший урок для учнів 6 класу «Ми – жителі планети Земля. Ми – рівні»

Перший урок для учнів 7-9 класів “Українці серед інших європейських націй” + Презентація

Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну! (урок-спілкування для учнів 5-9 класів)

Розробка виховного заходу для учнів 7-9 класів «Я вірю в мою Україну»

Перший урок «Я – громадянин України – європейської країни» (8-9 класи) + Презентація

Методичний матеріал до Першого уроку (5-7 класи)

Перший урок у старшій школі 2023/2024 н.р.

Перший урок для учнів 10-11 класів “Любіть Україну у сні й наяву…”

Креативний сценарій Першого уроку

Сотні авторських, цікавих, патріотичних сценаріїв Першого уроку за покликанням->

СЗШ №40. Розпочав роботу інклюзивно-ресурсний центр

18.08.2023, 15:40

Відтепер діти, що проживають у Залізничному районі, зможуть отримати тут комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку .

Центр знаходиться за адресою вул. П. Полтави, 32 (школа №60).

Записатись на проведення комплексної оцінки можна:

безпосередньо звернувшись в центр

за телефоном 097 121 02 42

на порталі «Україна. Інклюзія»

Додамо, інклюзивно-ресурсний центр - це свого роду посередник між сімʼєю, яка виховує дитину з особливими освітніми потребами, та дитячими садками і школами .

Фахівці центру мають допомогти сімʼї

підібрати такий заклад і форму навчання, які

найкраще відповідатимуть освітнім потребам дитини .

Андрій Закалюк

Середня загальноосвітня школа 60 м.Львова

Ліцей №74. УВАГА! ВАКАНСІЯ

18.08.2023, 15:21

Увага!!! Ліцей 74 імені Марійки Підгірянки ЛМР смт. Рудно. Запрошує на роботу. Вакансії :

-асистент вчителя,

- вчитель математики

-вчитель зарубіжної літератури

-вчитель основи здоров'я

-вчитель фізики

-соціальний педагог

-вчитель предмету "Захист України".

-вихователь ГПД

Електронна адреса. lyceum74lv@ukr.net

Педагогіка партнерства і НУШ

16.08.2023, 15:35

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  15.08.2023   530

Нова українська школа буде працювати на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти. У рамках цієї моделі школа максимально враховує права дитини, її здібності, потреби та інтереси, на практиці реалізуючи принцип дитиноцентризму (Концепція «Нова українська школа»).

Успадкована з радянських часів система навчання ґрунтується на ієрархічній структурі: керівництво вчителя – підлеглість учня. Така система навчання може обмежувати розвиток учня рамками учительських настанов, змістом навчальної програми, підручника.

У результаті всебічний розвиток дитини ускладнюється та суттєво обмежується вищевказаними рамками. Для забезпечення необхідного розвитку дитини необхідно будувати освітній процес на засадах педагогіки партнерства. Педагогіка партнерства дозволяє стати педагогам і учням повноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат.

Найважливішим напрямом, який забезпечує педагогіку партнерства у закладі освіти, є особистісно орієнтована технологія навчання. Вона ставить сьогодні в центр усієї шкільної освітньої системи особистість дитини, її можливості для саморозвитку, забезпечення комфортних, безконфліктних та безпечних умов навчання. Особистісно орієнтоване навчання спрямоване на вирішення завдань розвитку в учнів стійкого інтересу до пізнання, бажання та вміння самостійно вчитися.

Особистісно орієнтований підхід неможливий без постійної взаємодії, діалогу, неупередженого ставлення до учнів.

Необхідні умови особистісно орієнтованого навчання:

Забезпечення особистісно орієнтованого підходу у навчанні має бути наскрізним і стосуватись не тільки проведення навчальних занять.

Як можна забезпечити особистісно орієнтований підхід в освітньому процесі? Для цього вчителю потрібно реалізувати низку методологічних завдань:

Можливий алгоритм впровадження особистісно-орієнтованого навчання:

Впровадження особистісно орієнтованого навчання є складним процесом, тому розгляду даного питання варто приділити увагу на засіданні педагогічної ради. Педагогічна рада може схвалити рішення про вивчення досвіду окремих вчителів із впровадження особистісно орієнтованого навчання (проведення майстер-класів), проведення постійно діючого семінару з даної проблеми, спрямувати на вивчення проблем особистісно орієнтованого навчання роботу методичних об’єднань.

Впровадження особистісно орієнтованого навчання може бути визначено як науково-методична проблема закладу освіти.

Суттєво покращують результати навчання такі засоби персоналізації навчального досвіду, як робота за індивідуальними планами, окремими навчальним траєкторіями, у рамках індивідуальних дослідницьких проектів (Концепція «Нова українська школа»).

При реалізації педагогіки партнерства у закладі освіти неможливо обійтись без персоналізованого підходу у навчальній діяльності у відповідності до концепції «Нова українська школа». Це дає можливість забезпечити всебічний розвиток учня, максимально враховувати його здібності та інтереси.

“Абетка для директора”

МОН:  у серпні відбудеться освітянська конференція!

16.08.2023, 15:27

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  15.08.2023   2 552

Які нові можливості чекають НУШ? Як цифровізується освіта в Україні? Чому важливо дбати про психічне та емоційне здоров’я вихователів? Як штучний інтелект змінить освіту?

Про це поговоримо вже 25 серпня! МОН проведе щорічну освітню конференцію, на якій ми разом із топспікерами обговоримо найважливіші питання освітньої сфери. Цьогоріч ви зможете побувати на зустрічі з будь-якого міста або країни, адже для всіх охочих буде доступною відеотрансляція.

Це ще одна нагода поговорити про те, яким буде новий навчальний рік, про виклики і перспективи розвитку української освіти. На заході послухаємо про дошкілля, відновлення і відбудову, рестарт «Нової української школи», коледжі майбутнього та діджиталізацію. Спікери розкажуть про нові виклики та можливості НУШ, штучний інтелект в освіті, психоемоційне здоров’я вихователів, а також про те, як цифровізується освіта в Україні.

Портфоліо вчителя: чому це важливо?

14.08.2023, 20:42

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  14.08.2023   2 129

Одним із результатів реалізації набутого досвіду педагогічними працівниками є створені ними освітні ресурси. Основні види освітніх ресурсів, які можуть створюватись педагогічними працівниками:

Педагогічні працівники створюють освітні ресурси, які використовують у своїй роботі, поступово формуючи власне освітнє портфоліо. Створені освітні ресурси вчитель може використати для обміну педагогічним досвідом в межах закладу освіти (семінари, майстер-класи, засідання методичних об’єднань), на рівні району, міста, області, всієї країни. Оприлюднюватись освітні ресурси можуть на сайті закладу освіти, освітніх сайтах, фахових виданнях, матеріалах конференцій, збірниках наукових праць тощо. Обмін досвідом сприяє професійному зростанню педагогів.

Оцінювання педагогічних працівників за цим критерієм може відбуватись шляхом вивчення створених освітніх ресурсів. Ця інформація може використовуватись при атестації вчителя, визначенні заходів морального та матеріального заохочення. Портфоліо із зібраним власним освітнім продуктом є своєрідним капіталом, який є основою професійного зростання та підвищення кваліфікації вчителя.

Портфоліо

Портфоліо для вчителів – це збірник матеріалів, які були створені і зібрані вчителем. Це інструмент, який показує компетентність учителя в певній сфері. У сучасній підготовці вчителів та їх навчанні без відриву від виробництва портфоліо стало звичайним засобом визначення кваліфікації. З іншого боку, портфоліо є інструментом обговорення. Портфоліо надає матеріал для критики й оцінки ефекту уроків, методів, взаємодії з учнями тощо. У портфоліо можна включити:

Новий навчальний рік: виклики, плани, рішення

13.08.2023, 07:07

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  12.08.2023   3 774

Навчальний рік розпочнеться уже 1 вересня 2023 року. Цьогоріч освітній процес буде організований у трьох форматах: очному, дистанційному та змішаному.

Матеріал підготовлено МОН.

До початку навчання всі ОВА мають визначити придатні форми навчання для своєї області, враховуючи безпекові обставини. З командою ми працюємо над тим, щоб якомога більше дітей змогли фізично повернутися у безпечні школи.

Ми піклуємося про забезпечення таких умов для доступу до навчального процесу, щоб життю і здоров’ю дітей та освітян нічого не загрожувало. До початку навчального року готуємо пропозиції та рішення, якими зможемо підтримати заклади освіти, освітян та дітей. У межах ініціативи МОН із відновлення освітнього процесу «Школо, ми разом!» працюємо за такими напрямами: підручники, гаджети, укриття та шкільні автобуси.

Наприклад, з лютого 2022 року було облаштовано приблизно 68% укриттів для шкіл, садочків, ЗВО та профтехів. У садочках це 67% захисних споруд, у школах — 75%, а у профтехах та ЗВО — 85%. Ми турбуємося про безпеку освітян та дітей, а тому укриття — це один з основних напрямів нашої роботи.

У регіонах, де очне навчання організувати неможливо, ми шукаємо інші можливості. Для онлайн-освіти вчителі вже отримали майже 96 тисяч ноутбуків, а школярі — приблизно 36 тисяч девайсів. Нині працює 60 цифрових освітніх центрів, які обладнані всім необхідним для навчання та дозвілля. Діти можуть там проводити вільний час, навчатися або спілкуватися з однолітками. Ми очікуємо, що до кінця 2023 відкриється ще 100 таких центрів, учні отримають ще 40 тисяч гаджетів та 1600 Wi-Fi роутерів в укриття.

На 2023 рік потреба у підручниках НУШ для 5-6 класів становить приблизно 1,4 млрд гривень. На це передбачено фінансування з держбюджету в розмірі майже 755 млн гривень та з донорських коштів — 138 млн гривень.

Також вже підписані договори на закупівлю 440 шкільних автобусів, щоб діти мали безпечний доступ до освіти. Частину з цих автобусів навіть встигли доставити в області та громади, а до 1 вересня укладуть угоди на закупівлю ще 40 автобусів.

Ми пам’ятаємо про обмеження та перешкоди і піклуємося про те, щоб всі діти мали комфортний доступ до навчання. Тому МОН розробило пропозиції для різних категорій дітей.

Що змінюємо для дошкільнят:

Щоб повернути очне навчання в українські школи, є такі можливості: 

Для дітей, що перебувають за кордоном, з’являться такі зміни:

Попри виклики, ми створюємо безпечне та комфортне навчальне середовище, продовжуємо надавати доступ до знань та працюємо для відновлення освітнього процесу.

Перелік рекомендованої МОН начальної літератури на 2023/2024 навчальний рік

12.08.2023, 16:43

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  13.07.2023   11 388

Дисципліна“Захист України”: розпочалася реєстрація вчителів на пілотний навчальний курс

10.08.2023, 22:29

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  10.08.2023  1 034

Розпочалася реєстрація на пілотний навчальний курс для опанування основ сучасних технологічних безпекових рішень Security TechEd, що проходить у межах оновлення дисципліни «Захист України». Він триватиме з 10 серпня до 10 жовтня 2023 року. У цьому курсі зможуть узяти участь до 1000 вчителів шкіл із різних куточків України, які надалі навчатимуть цих навичок учнів. 

Першочергово курс призначений для вчителів захисту України, але також зареєструватися можуть учителі інших предметів. Курс адаптований, не потребує спеціальних знань. У підготовці програми враховували рекомендації вчителів і методистів, які долучитися до сил безпеки і оборони та набули бойового досвіду. 

Як усе відбуватиметься? Курс розділений на дві частини: теорія адаптованого курсу «Застосування технологій в умовах війни» і відповідна практика. Після проходження теоретичного онлайн-блоку учасники складуть іспит та отримають сертифікат. За результатами першого блоку вчителів запросять на 7-денний практичний тренінг. Такі тренінги проходитимуть по всій Україні: як в обласних центрах, так і в громадах. Ті, хто успішно завершить навчання, в перспективі матимуть можливість подати запит на матеріальне забезпечення для уроків — планшети, симулятори, дрони, пульти… І, можливо, уже з вересня гасатимуть з учнями на дронах під час уроків.

На курсі учасники навчаться самостійно і системно працювати зі збором інформації за будь-яких обставин, проводити розвідку на основі відкритих джерел, оцінювати погодні умови, орієнтуватися на місцевості, розуміти специфіку роботи з програмним забезпеченням та технікою. Дізнаються про радіозв’язок, маскування, кібербезпеку, здобудуть базові знання з радіоелектронної розвідки та радіоелектронної боротьби. 

А практична частина відбуватиметься в ігровій формі. Учителі поділяться на дві команди, розвідають місцезнаходження одна одної і нанесуть відповідні позначки на карту.

Щоб потрапити на теоретичний курс, реєструйтеся.

Cертифікація вчителів початкової школи: сертифікати в кабінетах

10.08.2023, 11:53

 Шкільне життя  Follow on Twitter  Send an email  09.08.2023   384

Процедури в межах проведення сертифікації вчителів початкової школи 2023 року добігли кінця. 

4 серпня відбулося засідання комісії, утвореної Державною службою якості освіти, що визначила кількість балів, мінімально достатніх для видачі сертифіката за результатами третього етапу сертифікації педагогічних працівників серед учителів початкових класів.

Цьогоріч 824 вчителі початкової школи успішно пройшли сертифікацію, набравши 114 і більше балів за результатами вивчення практичного досвіду роботи, зокрема максимальні 140 балів отримали 46 учителів.

Відсьогодні ці учасники мають змогу сформувати й завантажити Сертифікат учасника сертифікації педагогічних працівників. Ця опція доступна в кабінеті учасника сертифікації (вкладка «Сертифікат»). Водночас зауважуємо, що підтвердженням видачі сертифіката є наявність відповідної інформації в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (ЄДЕБО). Найближчим часом Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) передасть відомості щодо сертифікатів до відповідної бази.

Нагадаємо, що успішне проходження сертифікації може бути зараховано як проходження чергової (позачергової) атестації. Крім того, відповідно до частини п’ятої статті 61 Закону України «Про освіту», сертифікований педагогічний працівник має отримувати щомісячну доплату в розмірі 20 % посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката. Зазначимо, що питання, пов’язані з нарахуванням доплат тощо, не належить до компетенції УЦОЯО.

Вітаємо всіх педагогів, які показали гідні результати під час сертифікації. Упевнені, що досвід роботи цих учителів надихатиме інших до розвитку заради підвищення якості початкової освіти.

Щодо проходження процедури сертифікації вчителів базової середньої освіти, що викладають українську мову та літературу й математику в 5-6 класах

01.08.2023, 20:01

Цифровізація освіти для керівників: АІКОМ, електронний підпис, штучний інтелект...

01.08.2023, 19:00

Шановні пані та панове!


Запрошуємо керівників департаментів, управлінь, відділів освіти та керівників закладів освіти до 

перегляду презентаційного вебінару на тему: «Система “Єдина школа” – цифрові інструменти 

для формування освітнього середовища закладу освіти».


Вебінар відбудеться 8 серпня 2023 року о 12.00 на платформі «YouTube» за покликанням:

https://youtube.com/live/BXCOT7G16EM?feature=share


Для участі у вебінарі, будь ласка, зареєструйтеся у формі за покликанням:

https://forms.gle/FXxvsUsDefQJ9fq8A


ТОВ «ТАТЛ ТЕХНОЛОДЖІ» засвідчує свою повагу та повідомляє, що 31 липня 2023 року

укладено угоду з ДНУ «Інститут освітньої аналітики» і система «Єдина школа» приєдналася до

ПАК «АІКОМ» (програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс

освітнього менеджменту»), що сприятиме забезпеченню автоматизованому накопиченню,

зберіганню та обробленню даних для освітньої аналітики та звітності.

Довідково: Система підтримує безпаперове ведення шкільних журналів та е-щоденників для учнів і

батьків, надає можливість отримання актуальної інформації для своєчасного прийняття управлінських рішень, 

організації дистанційного навчання тощо. Школи можуть вести в системі більшість е-документів, передбачених Інструкцією з ведення ділової документації у закладах загальної середньої освіти в електронній формі.


Під час Вебінару Ви також дізнаєтесь про оновлення системи «Єдина школа», завдяки яким вже з 1 вересня 2023 року буде реалізована можливість:

 використання уповноваженими особами електронного цифрового підпису для

формування е-журналів, особових справ учнів, подання статистичної звітності;

 відновлення роботи модуля «Тестування»;

 формування журналів обліку роботи груп подовженого дня;

 інтеграції з сервісами «Google Meet» та «Microsoft Teams», які тепер можливо

використовувати при плануванні онлайн уроків разом із вже звичним «Zoom».

Крім того, планується обговорення напрямків інтеграції штучного інтелекту з інструментами «Єдиної школи». 

Під час заходу Ви зможете задати будь-які запитання в чаті щодо «Єдиної школи» та отримати відповідь в режимі реального часу.

Орієнтовна тривалість Вебінару – 90 хвилин.

28 липня 2023 р. Уряд України ухвалив рішення про початок навчального року під час воєнного стану в

Україні (з 1 вересня 2023 р. до 28 червня 2024 р.) та доручив обласним та Київській міській військовим 

адміністраціям за участю засновників закладів загальної середньої освіти забезпечити організацію початку 

навчального року залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці.

Ми пропонуємо наш досвід та технологічні рішення цифровізації освітніх процесів, що вже

довели свою ефективність в часи пандемії COVID-19 та запровадження військового стану, а також

надають дієву підтримку в організації освітнього процесу як в онлайн, так і в офлайн режимі.

З документами системи «Єдина школа» Ви можете ознайомитися на сайті системи за

покликанням https://eschool-ua.com/#/about

У разі наявності додаткових запитань, Ви можете зателефонувати за номером +38 073 0110111

до служби підтримки системи.

Запрошуємо до перегляду Вебінару!